Tuesday, November 26, 2013

Misteri Lubuk Timah di Perak

salam readers..

Ingat tak lagi entry lepas yang aku cerita pasal tasik cermin kat sini...ada dikalangan kawan-kawan aku dari perak yang tak tau juga pasal kewujudan tempat ni..ingatkan aku sorang je yang tak tau..hehe..ada juga yang bagitau aku tempat ni berdekatan dengan Lubuk Timah..haaaa???? Lubuk Timah? apa tu? lombong bijih timah ke? so i pun tanya la kat Mr.Google

Oooo rupa-rupanya Lubuk Timah ni kawasan air terjun n kolam air panas..ni pun aku tak pernah tau pasal kewujudan tempat ni..ye la siapa sangka di sebalik bukit kuari tu wujudnya tempat-tempat yang cantik macam tasik cermin dan lubuk timah ni..tapi kenapa aku letak tajuk misteri lubuk timah? sebab dari cerita yang aku dengar, ramai yang terkorban kat tempat ni..tapi pihak berkuasa tempatan takkan tutup tempat ni tapi cuba nak bangunkan...

so disebabkan aku pun tak pernah jejak kat tempat ni..memang le kalau pasal kewujudannya pun aku xtau..hehehe..so aku nak kongsi sikit info dengan uolss kat luar sana yang senasib dengan aku..

Lubuk Timah ni adalah kawasan air terjun dan kolam air panas yang terletak kat Simpang Pulai, Perak..kalo uolss nak ke Cameron Highlands melalui simpang pulai, uolss akan nampak signboard lubuk timah ni sebelah kiri..tapi dari info yang aku dapat korang kena alert sikit ler sebab tak semua orang bernasib baik tuk nampak signboard ke sini..jeng jeng jeng...ye la mana nak nmpak sebab korang tengah sibuk menikmati keindahan bukit kuari di sepanjang jalan tu...


signboard tepi jalan ke cameron highlands..ni la yang dikatakan kalau bernasib baik jumpa la signboard ni...hehehe




inilah jalan masuk ke kawasan lubuk timah..yang pondok putih tu tempat bayar parking..


keadaan kemudahan awam yang dah usang dan tak dijaga


inilah kolam air panas lubuk timah..satu kolam tu ditutup dengan jaring supaya tak ada yang berendam dalam kolam tu sebab air dia boleh buat melecur badan uolss


keindahan kolam air panas ni..air dia nampak jernih sgt kan dan seolah2 bercantum dengan sungai sekeliling...teruja


kolam air panas ni takde la besar sgt boleh muat beberapa orang je


n inilah gambar air terjun lubuk timah...sangat la cantik


kat atas tu macam sebuah empangan kan..mungkin ada yang terjun dari atas kot tu yang ramai je yang terkorban kat kawasan ni







subhanallah cantik sangat kan..bertingkat-tingkat






ok sampai disini saja info aku kali ni..nanti kalau aku dah jejak tempat ni aku kongsi pengalaman n gambar-gambar aku lak ok..hahaha


love,
Y.U.K.I.K.O san

1 comment :

  1. wow. memang cantik. follow kamu ye. ^_^
    rajin2 la jenguk kite. ceritabakalpengantin.blogspot.com

    ReplyDelete